Innan ditt första pass

Boka dig i förväg

Du behöver boka dig i förväg för att träna hos oss. Detta gör du via hemsidan. Om du går kurs är du automatiskt inbokad på alla kurstillfällen. När du är inbokad och inte kan komma så är det viktigt att du bokar av senast 5 timmar innan klassen startar.

Innan & inne i yogasalen

Lämna skorna i entréen och dina kläder i omklädningsrummet. Ta inte in väskor i yogasalen. Du kan ta ur värdesaker och ta med in och lägga i vita skåpets hyllor inne i yogasalen. Stäng av mobiltelefonen. Tänk på att behålla en lugn och tyst miljö i yogasalen, behöver du prata med grannen på mattan bredvid, gör det med ett mjukt och behaglig röstläge.

Sen ankomst

Om du skulle vara sen till klassen, gå in så tyst och lugnt som möjligt för att inte störa den pågående yogaklassen.

Träningskläder

Använd bekväma träningskläder och var barfota. Ta av tyngre eller åtsittande smycken. 

Mat & dryck i samband med pass 

Ät helst inte något stort mål mat närmare än 2 timmar före yogapasset. Om du är mycket hungrig kan du äta lite frukt, eller något annat lätt. Tänk på att inte dricka för mycket vatten eller under yogapasset. Det är också rekommenderat att vänta en stund med att äta efter passet.

Yogamatta

Vi har lånemattor att hyra för 25 kr/klass.  Har du medlemskap Platinum kan du lämna din matta här. herrarnas omklädningsrum.  Om du inte har någon egen matta så har vi yogamattor till försäljning.

Omklädningsrum

Vi har ett omklädningsrum för kvinnor och ett för män, båda med toalett, bastu och duschar.

Allergier & hygien

För att respektera allergier ber vi dig att undvika starka parfymer, både före klassen och i omklädningsrummet. Vänligen se också till att du och dina yogakläder är hela och rena. Ta gärna en dusch eller tvätta av dig även innan passet. Rena fötter är viktigt om du tänker låna våra yogamattor. Rengör lånemattan med en rengöringsspray som vi har placerat i vita hyllan. Handsprit finns även i salen.

Ta igen missade kurstillfällen

Om du bokar av dig från din kursplats minst 5 tim innan klassen startar så har du den gången tillgodo. Den gången kan tas igen under hela kursens gång. 
Om du blir långvarigt sjuk och har läkarintyg så kan du frysa ditt kort/kurs och ta igen nästa termin. Detta gäller endast om du informerar oss direkt när sjukskrivningen påbörjas. Vi godkänner inte anmälan i efterhand.

Kom igång!

Kan alla delta på er yoga?

Ja, alla kan utöva yoga. I menyn under "Kurser”  och ”Klasser” hittar du vad som kan passa dig.

Vad erbjuder ni för kurser och klasser?

Alla aktuella kurser och klasser som det går att anmäla sig till hittar du under fliken "Kurser”  och ”Klasser” i menyn. 

Hur anmäler jag mig?

Till kurser anmäler du dig här. Till klasser anmäler/bokar  du dig här

Ska man ha med en egen yogamatta till er studio?

Vi har lånemattor att hyra för 25 kr/klass.
Med medlemskap Platinum kan du lämna din matta här i vårt mattgarage.. Mattan måste då läggas in en av hyllorna utanför damernas omklädningsrum alt. om du är kille i herrarnas omklädningsrum. Mattan måste vara märkt med ditt namn. Om du inte har någon egen matta så har vi yogamattor till försäljning.

Varför är man barfota när man yogar?

För att känna mattan ordentligt och att få ett bra fäste för kroppen.

Kan man börja när som helst under en termin?

På de öppna klasserna kan du börja när som helst. Kurser, workshops och utbildningar har specifika startdatum.

Hur vet jag vilken yogaform jag skall välja när jag börjar yoga?

Olika yogaformer passar olika personer, det handlar i stort om vad vad man tycker om, har för förutsättningar och vad man vill uppnå med yogan.

Vad skall jag tänka på när det gäller vatten?

Man skall dricka mycket vatten samma dag innan man ska yoga. Det är bättre än att dricka mycket precis innan klassen och under själva klassen. I utövandet av yoga rensar du kroppen inifrån och ut så det är viktigt att inte bli uttorkad. Men när du har praktiserat ett tag kan du under yogaklassen prova att minska vattenintaget och till slut inte dricka alls.

Vad är yoga?

Vad betyder ordet yoga?

Det betyder förening och med det avses att åstadkomma balans mellan kropp och sinne. Yoga är ett system gör fysisk mental och andlig träning.

Är yoga en religion?

Yoga är inte en religion, den kan utövas av alla oavsett livsåskådning. Ingen kommer tvinga på någon några filosofiska eller religiösa påståenden under ett yogapass.

Varför hör man ofta ordet Namasté ihop med yoga?

Namasté är ett sätt att hälsa som ursprungligen kommer från Indien. ”Namah” är sanskrit och betyder buga, ”as” betyder jag och ”te” betyder du. Så det kan ungefär översättas som: ”Jag bugar för dig”.Förenklat kan man säga att gesten representerar tron på att det finns något gudomligt, djupare inom oss alla. Att vi alla är en del av något större. I slutet av en yogaklass gör man det för att tacka sig själv och varandra för stunden på mattan. Det har även en djupare betydelse och är en gest för att visa att man hedrar yogatraditionen och de lärare och mästare som funnits före oss

Hur påverkas vi av meditation?

Effekterna av meditation ger ökad kognitiv flexibilitet – att växla perspektiv – det ger ökad koncentrationsförmåga, minneskapacitet och förbättrad förmåga att reglera våra känslor.

Varför är det bra att meditera?

Stress kommer inte utifrån. Stress är en inre reaktion på yttre faktorer. Eftersom man själv skapar stressen kan man också lära sig att hantera och eliminera den. Meditationen hjälper oss att komma ner i varv men kan också hjälpa att behålla lugnet i olika livssituationer.

Om träningen

Är Yoga en aerobisk träning?

Betydelsen för själva ordet aerobisk är "i närvaro av syre". Aerobisk träning tränar lungorna och hjärt- och kärlsystemet. Den ökar och effektiviserar syretillförseln till alla delar av kroppen. Under ett dynamiskt yoga pass tränar man både hjärta och lungor och det är i allra högsta grad en aerobisk träning.

Måste jag vara vältränad?

Du behöver inte vara vältränad, men du blir vältränad. Alla kan utöva yoga, oavsett ålder eller fysisk form. Du kommer successivt att bygga upp din kropp, ditt sinne och din hälsa. Var och en utgår från sin egen styrka och flexibilitet och vi skapar harmoni i kroppen genom att arbeta med båda dessa aspekter parallellt. Detta leder till att du blir starkare, rörligare och mer vältränad.

Om jag känner mig yr och illamående?

Efter de första yogapassen är det inte ovanligt att känna yrsel eller illamående. Det är en reaktion på att vi behöver ta hand om oss själva genom att t.ex. dricka mer vatten, bryta dåliga mönster. Om du känner dig yr och trött efter ditt första pass är det för att din kropp redan nu börjat reagera och agera. Var inte rädd, den känslan går snart över. Observera vad som händer inom dig, vilka tankar som rör sig i huvudet. Yogan är inte bara det vi gör på mattan, utan det handlar också om att blir mer medveten om våra mönster, vad vi gör och framför allt, hur vi kan bli lyckligare och må ännu bättre!

Måste jag vara vig?

Detta är en av de vanligaste missuppfattningarna, vilken leder till att många inte vågar testa yoga. Man behöver absolut inte vara vig eller stark. Tvärtom kan man nästan säga; ju stelare du är desto mer får du ut av yogan. Ju mer i behov av yogan vi är, desto mer känner vi av de positiva förändringarna. Yoga handlar inte bara om att vara vig och att stretcha utan framför allt om att skapa en balans mellan vighet och styrka, kropp och själ, stillhet och rörelse.

Hur ofta ska man yoga?

Kom så ofta du kan, speciellt i början. Ju mer du yogar, desto fler fördelar kan du ta del av och desto snabbare kommer du att känna förändringar både fysiskt och mentalt. Det du lägger ner i din yoga kommer du att få tillbaka flera gånger om. De flesta som utövar yoga regelbundet brukar besöka studion mellan 2-5 ggr/vecka. Även när framstegen är små är det fördelaktigt att praktisera ofta.

Om jag lider av någon sjukdom eller någon skada?

Berätta för läraren om du är gravid, har högt blodtryck, nyligen har genomgått en operation, lider av någon sjukdom, skada eller dylikt. Du kommer att kunna praktisera din yoga, men kanske med några modifikationer som läraren kommer att visa. För många är yogan en stor del i sin rehabilitering.

Kan man yoga även om man är gravid?

Under den första 12 veckorna av graviditeten bör man vara extra försiktig och dessutom är det vissa yogaövningar man inte ska göra under graviditeten. Vi erbjuder privat träning där du får en personligt anpassad träning. Informera alltid din lärare om din graviditet.

Vad får jag ut av Yoga?

Yoga reducerar stress, ger dig energi, gör dig gladare, ökar blodflödet och hjälper dig att finna balansen mellan styrka och flexibilitet. Regelbundet utövande motverkar ryggont, förslitningar, dålig hållning och underlättar  kroppens förmåga att läka och andas korrekt. Det kan även reducera symtom och behandla många kroniska sjukdomar t.ex. reumatism, sköldkörteldysfunktioner, depression, sömnlöshet etc. Du stärker dina muskler, leder, inre organ och ökar din rörlighet. Konditionen och blodcirkulationen kommer att förbättras samt koncentrationsförmågan ökar och du blir mer balanserad. Dessutom kommer du att finna ett större lugn och uppnå en mer positiv och en sundare syn på livet.

Vad händer med kroppen under passet? 

Under stretchen omorganiserar kroppen lipider och proteiner. Vi masserar lymfkörtlar och de vita blodcellerna fördelas ut i kroppen så att det lympatiska systemet arbetar mer effektivt. Vi utövar förlängning och tryck mot mjälte, bukspottskörtel, blindtarm, sköldkörtel och tarmar samt ökar blodcirkulationen i våra organ. Vi stimulerar vårt endokrina system till en balanserad hormonutsöndring genom genom att kommunikation mellan hormoner, körtlar och hjärna förbättras. Toxiner och slaggprodukter förs lättare ut via utrensningsorganen. Förbättrad kommunikation mellan kroppssystem och organ leder till stimulering av näringsupptag och hjärnfunktion.

Övrigt

Kan jag bli volontär på Shanti Yoga Center?

Det kan du, att vara volontär är ett sätt att utöva Karma Yoga. Du  får hjälpa till med olika sysslor som att hjälpa till att ta emot deltagare samt att hålla rent i reception och yogasalar. Du får då gratis på yoga hos oss. Att vi alla är en del av något större. I slutet av en yogaklass gör man det för att tacka sig själv och varandra för stunden på mattan. Det har även en djupare betydelse och är en gest för att visa att man hedrar yogatraditionen och de lärare och mästare som funnits före oss.