Ashtanga yoga (5/9) - Nivå 1

En serie övningar med en speciell andningsteknik från Mysore, Indien

  • Startar 5 sep.
  • 1 945 svenska kronor
  • Filbornavägen

Beskrivning

Vad är Ashtanga Yoga? Ashtanga yoga är en dynamisk form av yoga och består av en serie övningar som binds samman med andningen i ett flöde. Genom medveten andning, yogaövning, blickfokusering och koncentration kan man utveckla en god kroppskontroll, kontroll över sinnena och en medvetenhet om sitt inre. Varje asana och solhälsning har ett visst antal steg/vinyasa. Man använder en särskild andningsteknik kallas Ujjayi Pranayama som ökar blodcirkulationen i kroppen samtidigt som den lugnar ner vårt nervsystem. Man vilar blicken vid en viss punkt- drishti (ger koncentration och fokus) och aktiverar bandhas (inre kroppslås/energilås). Ashtanga yogans ställningar (asanas) är indelade i sex serier. De utförs alltid i en viss, bestämd ordning. Man börjar med att lära sig en liten del av den första serien. Vartefter man är redo läggs fler positioner till. Det brukar ta några års regelbunden yoga innan man behärskar hela den första serien (primary series). Först därefter är man redo att börja på den andra serien. Det är viktigt att komma ihåg att essensen av yoga inte handlar om att göra så många positioner som möjligt. Tanken med yoga-ställningarna är att de ska öppna upp, rena och stärka kroppen och sinnet. Du behöver inte gå vidare i serierna för att yogan ska verka. Den första serien kallas på Sanskrit för Yoga Chikitsa och den stärker, balanserar och renar kroppen. Den andra serien kallas för Nadi Shodana och balanserar och stärker nervsystemet. Den tredje serien, Sthira Bhaga, är indelad i fyra sekvenser av positioner (A,B,C;D) har som funktion att ödmjukt integrera den fysiska kraften med välbehag och lätthet. Vad gör vi på kursen? Vi fokuserar vi på att lära oss ordningen som ställningarna kommer i. Vi lär oss solhälsning A och B, andningen, bandhas, dristi, stående positioner, sittande positioner fram till Navasana, nedvarvningssekvensen och läraren räknar och leder igenom vinyasan. Vem behöver Ashtanga Yoga? Passar alla som vill ha en mer kraftfull yoga och få igång energin i kroppen och bygga styrka och uthållighet. Bra för dig som känner dig stressad och har svårt att slappna av. Den rensar kroppen från slaggprodukter och ger bättre immunförsvar. Fördelar med Ashtanga Yoga: • Gör kroppen starkare • Gör kroppen mer vig och flexibel • Ökar blodcirkulationen och syrehalten i blodet • Ger ett inre lugn • Rensar ut slaggprodukter från muskler och organ • Bygger upp immunförsvaret • Ökar koncentrationsförmågan • Ger bättre sömn


Tider


Kontaktuppgifter

  • Filbornavägen

    Shanti Yoga Center Helsingborg, Filbornavägen 11, Helsingborg, Sweden

    info@shantiyogacenter.se