Lugn och Meditativ Yoga




MediYoga

Den medicinska yogan har sin bas i Kundaliniyogan, de utvalda rörelserna är baserade på medicinsk forskning för sin förmåga att stimulera kroppens självläkande krafter.
I MediYoga är andningen central. Andas gör vi alla men få andas rätt. Genom rätt andning och långsamma yogiska rörelser kan vi få spänningar i kroppen att släppa och du har möjlighet att bli fri eller kraftigt reducera värk i kroppen.
Studier har visat att man kan höja sitt immunförsvar och sänka blodtrycket. Medi Yoga används också mot stressrelaterade tillstånd eller att bara hitta in i oss själva och uppleva balans och harmoni i livet.
MediYoga kan även göras sittande på stol, vilket underlättar för dig som inte kan sitta på golvet.
Medicinsk yoga är ett mycket kraftfullt redskap för att lära sig att känna in obalanser i kroppen och kan skapa balans i kropp, själ och tanke.
Vi arbetar med lugna, mjuka och långsamma rörelser som är sammanlänkade i djupandning och andningsteknik. Vi tränar även meditation och avslappning. Rörelserna utförs i sittande och liggande positioner.

FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper krävs.

Läs mer Yoga på SYC och Vanliga frågor


ANVÄND DITT FRISKVÅRDSBIDRAG HOS OSS!
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag till att gå denna kurs. När du betalt kursavgiften, kontakta oss på info@shantiyogacenter.se och begär kvitto till din arbetsgivare.


1 gång i veckan i 6 veckor

Period 1:
Period 2: 
Period 3: 

Tid:
Kursavgift:
Instruktör: Lena Rosenblom


Anmälan och betalning till

BOKA KURS

En sLutor rubrik.

Hatha Yoga Grundkurs






























Nu startar vår populära Hathayoga Grundkurs för dig som är nybörjare eller vill fördjupa dig i den fysiska yogan oavsett ålder och tidigare erfarenhet.
I Hatha yoga kombinerar fysiska rörelser (asana) med andning (pranayama) och meditationstekniker. Du får personlig hjälp att hitta just din optimala hållning i yogapositionerna .

Hatha yoga är grunden till de flesta fysiska yogaformer idag. En klass innehåller andning och rörelser, både
stående, sittande och avslutas alltid med en skön avslappning.

Det här är en mjuk yoga där du lyssnar in din kropp, tränar styrka och rörlighet och samtidigt aktiverar kroppens inneboende livsenergi. Vi avslutar varje pass med en mindfulnessinriktad meditation. Det här är en mjuk och kraftgivande yoga där du får möjlighet att gå in i djup avslappning och närvaro i dig själv och lär dig övningar som du kan använda i din vardag.

Den här kursen är för dig som vill bygga upp en förståelse och grund för att skapa en säker yogapraktik.


FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper krävs.

BRA ATT VETA
Detta är en öppen kurs.
Läs mer Yoga på SYC och Vanliga frågor


ANVÄND DITT FRISKVÅRDSBIDRAG HOS OSS!
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag till att gå denna kurs. När du betalt kursavgiften, kontakta oss på info@shantiyogacenter.se och begär kvitto till din arbetsgivare.


1 gång i veckan i 8 veckor - 9 maj - 27 juni
Tid: Onsdag 17.00 - 18.15
Kursavgift: 1 750 kr
Instruktör: Madeleine Enhörning


Anmälan och betalning till p3 sker senast 7/5

BOKA KURS


Senior Yoga
 

Period 1:  17/1 - 7/3
Period 2:  14/3 - 2/5
Period 3:  9/5 - 27/6

1 gång i veckan i 8 veckor
Tid: Onsdag 9.00 - 10.15
Kursavgift: 1 650 kr
Instruktör: Madeleine Enhörning

Anmälan och betalning till p1 sker senast 16/1
Anmälan och betalning till p2 sker senast 13/3
Anmälan och betalning till p3 sker senast  8/5

Vilka är fördelarna?
Att alla kan göra Senior Yoga, oavsett ålder och medicinskt tillstånd. Övningarna anpassas efter individen och dagsformen.

Så här säger en av deltagarna:
Jag hade levt ett stressigt liv under många år med mycket prestations­ångest, dålig sömn och ofta ignorerat kroppens signaler, vilket slutade i total utbrändhet, besvär med min sköldkörtel och värk i rygg och nacke  Jag provade olika behandlingar, utan större framsteg. Sedan fick jag tips om om en kurs på Shanti Yoga Center av en vän som gjort stora framsteg. Redan efter ett par veckor kände jag att jag var på rätt väg och mina symptom som trötthet, ångest, smärta och koncentrationssvårigheter började avta samtidigt som mina värden på sköldkörteln började stabiliseras. Nu är jag starkare, framförallt medveten om kroppens signaler och har slutat med mediciner. Gruppen och vår lärare har betytt mycket för mitt tillfrisknande.


Låt inte din fysiska ålder eller besvär vara något hinder för att praktisera yoga!
SYC Senior Yoga handlar om att mjuka upp kroppen och hitta sitt lugn.
Yoga är en metod för att skapa hälsa och självkännedom. Övningarna bidrar till att stärka den självläkande förmågan som finns inom dig. Yogan utgår från dig och dina behov. Det innebär att övningarna anpassas så att du alltid kan vara delaktig, oavsett hur stel eller orörlig du känner dig.

Övningarna utförs i grupp och på matta sittande eller liggande i ett lugnt tempo. Det krävs inga förkunskaper. Programmen består av medveten andningsträning, mjuka fysiska övningar, avslappning och meditation.Vi lyssnar till kroppens signaler och tar hänsyn till individuella begränsningar och modifierar övningarna om så behövs.
I den här kursen lär vi oss uppmjukande och stärkande yogarörelser, andningsövningar, meditation och är för dig som vill ge dig själv tid till andrum och läkning.


FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper krävs.

BRA ATT VETA
Detta är en öppen kurs.
Läs mer Yoga på SYC och Vanliga frågor


ANVÄND DITT FRISKVÅRDSBIDRAG HOS OSS!
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag till att gå denna kurs. När du betalt kursavgiften, kontakta oss på info@shantiyogacenter.se och begär kvitto till din arbetsgivare.


BOKA KURS


Gravid Yoga
 

Period 1:   18/1 - 8/3
Period 2:   15/3 - 3/5
Period 3:   17/5 - 5/7

1 gång i veckan i 8 veckor
Tid: Torsdagar kl 16.30 - 17.45
Kursavgift: 1 850 kr
Instruktör: Madeleine Enhörning

Anmälan och betalning till p1 sker senast 17/1
Anmälan och betalning till p2 sker senast 14/3
Anmälan och betalning till p3 sker senast 15/5


Yoga är ett fantastiskt verktyg för dig som är gravid. Den hjälper dig att finna lugn, samtidigt som den skonsamt stärker din kropp och ökar smidigheten. Även graviditetsrelaterade besvär som rygg- och bäckensmärta kan förebyggas och lindras med rätt övningar.

Gravidyoga är yoga utvecklad för att förbereda dig för förlossning och hjälpa dig att slappna av före, under och efter förlossningen. Gravidyogan lugnar kroppen och stärker dig mentalt, den kan även lindra eventuella smärtor under graviditeten.
Fokus ligger på avslappnande rörelser, andningsövningar och positioner som är bra för dig och barnet.
Riktar sig till gravida kvinnor med eller utan tidigare erfarenhet av yoga. Genom att träna yoga får du ökad kroppskännedom och bygger upp kroppen på ett skonsamt sätt. Innehåller fysiska moment, bäckenbottenträning, avslappning och andningsträning. Vi rekommenderar dig som är gravid att vila helt från yogan de tolv första veckorna och att därefter börja på yoga för gravida.
 
Yoga är ett utmärkt sätt att öka välbefinnande under graviditeten och du har också möjlighet att förbereda dig fysiskt och mentalt för födelsen och tiden efter det.
Vi arbetar särskilt för att stärka ben, rygg och bäckenbottenmuskulaturen, andningstekniker och avkoppling.  Gravidyoga är en säker och skonsam form av träning som hjälper dig att må bra under graviditeten så att du kan släppa spänningar, finna lugn, trygghet och kunna njuta av din graviditet. Gravidyoga passar både dig som är nybörjare och dig som tränat yoga innan.

Den bästa tiden att ta vår kurs i gravidyoga är när du är i graviditetsvecka 12–40.

FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper krävs.

BRA ATT VETA
Läs mer Yoga på SYC och Vanliga frågor


ANVÄND DITT FRISKVÅRDSBIDRAG HOS OSS!
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag till att gå denna kurs. När du betalt kursavgiften, kontakta oss på info@shantiyogacenter.se och begär kvitto till din arbetsgivare.


 
BOKA KURS