Kurser Fysisk Yoga
nybörjare/nivå 1

 

Ashtanga Yoga  kl 17.15




Ashtanga yoga är en dynamisk form av yoga och består av en serie övningar som binds samman med andningen i ett flöde. Genom medveten andning, yogaövning, blickfokusering och koncentration kan man utveckla en god kroppskontroll, kontroll över sinnena och en medvetenhet om sitt inre. Vinyasa är också något som utmärker denna metod. Varje asana och solhälsning har ett visst antal steg/vinyasa. Man använder en särskild andningsteknik kallas Ujjayi Pranayama som ökar blodcirkulationen i kroppen samtidigt som den lugnar ner vårt nervsystem. Man vilar blicken vid en viss punkt- drishti (ger koncentration och fokus) och aktiverar   bandhas (inre kroppslås/energilås).  Ashtangayogans ställningar (asanas) är indelade i sex serier. De utförs alltid i en viss, bestämd ordning. Man börjar med att lära sig en liten del av den första serien. Vartefter man är redo läggs fler positioner till. Det brukar ta några års regelbunden yoga innan man behärskar hela den första serien (primary series). Först därefter är man redo att börja på den andra serien. Din lärare ser när det är dags att gå vidare till kurs nivå 2. Det är viktigt att komma ihåg att essensen av yoga inte handlar om att göra så många positioner som möjligt. Tanken med yoga-ställningarna är att de ska öppna upp, rena och stärka kroppen och sinnet. Du behöver inte gå vidare i serierna för att yogan ska verka. Kurs nivå 1 kan man gå flera gång.


Måndagar kl 17.15.  Lärare: Madeleine

13/1 - 24/2               7 ggr     1 795 kr       BOKA KURS
2/3 - 13/4                 7 ggr     1 795 kr       BOKA KURS
20/4 - 1/6                 7 ggr     1 795 kr       BOKA KURS

Kursinfo: Alla kurser går en gång i veckan. Eventuellt missade gånger kan tas igen på Shantis övriga yogapass under kursens gång.
Läs mer Yoga på SYC och Vanliga frågor
För frågor: info@shantiyogacenter.se
Betalning: När du bokat kursen och vi fått din anmälan svarar vi med bokningsbekräftelse och betalningsinformation.
Använd ditt Friskvårdsbidrag hos oss:
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag till att gå denna kurs. När du betalt kursavgiften, kontakta oss på office@shantiyogacenter.se och begär kvitto till din arbetsgivare.
Bokningsvillkor: Anmälan är bindande. Betald kursavgift återbetalas ej.

VARMT VÄLKOMMEN
 


Hot Yoga Classic  kl 17.45

Vad gör vi på kursen?
Förvänta dig en kurs där vi fysiskt tränar styrka, rörlighet och balans, där vi mentalt tränar sinnets olika aspekter, såsom tillit, koncentration och självkontroll. Vi lär oss positionerbna i Hot Yoga Classic serien, där varje rörelse är kopplat med andetaget. I denna kurs kommer du att möta dig själv och med andning i fokus utforskar vi vår fysiska och mentala kapacitet.

Vad är Hot Yoga?
I Hot yoga praktiserar vi både klassisk Hathayoga; yogarörelser, asanas samt andningsövningar, pranayamas. Syftet är  att stärka kroppen, öppna upp den samt förbättra sin uthållighet, koncentration och viljekraft. Allt för att energin skall få flöda fritt och att man då ska kunna meditera på ett obehindrat sätt och även utvecklas på ett själsligt plan. På denna kursen lär vi oss främst stärka vårt fysiska och mentala välbefinnande och förbättra hälsan.

Bikram Choudhury, grundaren av Bikramyoga-serien var en av Bishnu Ghosh tidiga elever. Efter många års studier tillsammans med Bishnu satte Bikram samman en yogasekvens som passar de allra flesta människor. Denna sekvens grundar sig på det klassiska Ghoshsystemet. Bikramyoga-serien är utformad för att värma upp och stretcha muskler, leder och senor i en viss ordning för att få bästa effekt. Bikramyoga förebygger, underhåller och rehabiliterar hälsan som helhet.

För vem?
Denna kurs passar dig som är nybörjare men också för dig som vill lära dig grunderna och rätt teknik för att kunna gå på öppna klasser. Här handlar det framför allt om att skapa balans mellan rörlighet och styrka, kropp och själ, stillhet och rörelse. Varje individ kan därför utgå helt ifrån sin egen förmåga, och bara genom att göra sitt bästa, sakta men säkert bygga upp en vältränad och rörlig kropp. Hot Yoga riktar sig på så sätt till såväl otränade som elitidrottare. Du behöver alltså absolut inte vara varken vig eller stark. Tvärtom, ju stelare och svagare du är, desto mer får du ut av yogan!

Onsdagar kl 17.45.  Lärare: Tomas

15/1 - 26/2              7 ggr        1 695 kr          BOKA KURS
4/3 - 15/4                7 ggr        1 695 kr          BOKA KURS
22/4 - 3/6                7 ggr        1 695 kr          BOKA KURS

Kursinfo: Alla kurser går en gång i veckan. Eventuellt missade gånger kan tas igen på Shantis övriga yogapass under kursens gång.
Läs mer Yoga på SYC och Vanliga frågor
För frågor: info@shantiyogacenter.se
Betalning: När du bokat kursen och vi fått din anmälan svarar vi med bokningsbekräftelse och betalningsinformation.
Använd ditt Friskvårdsbidrag hos oss:
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag till att gå denna kurs. När du betalt kursavgiften, kontakta oss på office@shantiyogacenter.se och begär kvitto till din arbetsgivare.
Bokningsvillkor: Anmälan är bindande. Betald kursavgift återbetalas ej.

VARMT VÄLKOMMEN!


Pilates Matwork kl 16.30

Vad är Pilates?
Pilates är en effektiv träningsform, där du tränar styrka, rörlighet, balans, hållning och kroppskontroll.
Pilates är styrketräning, stabiliseringsträning och smidighetsträning. Alla övningar är utformade för att stärka hela kroppen, och inte enbart stärka en muskelgrupp och syftar till att få en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp. Vi lägger vikten på kontroll, precision, koncentration och andning. I pilatesträningen letar vi upp svagheterna och obalanserna och bygger upp kroppen igen.
Genom att använda andningen och ditt powerhouse rätt får du maximal effekt av träningen.
Vi erbjuder den klassiska Matwork där du arbetar med den egna kroppen.


Vad gör vi på kursen?
I pilates tränar vi efter fem grundprinciper:
Andning
Bäckenets placering
Bröstkorgens placering
Skuldrans stabilisering och rörelse
Huvudets och nackens placering

Som nybörjare i pilates är det viktigt att tänka på att man inte har för bråttom. Pilates är en teknik, och en ren fysisk träningsform. Det tar tid att lära sig. Att gå en kurs där man får man personlig hjälp, gör att man hittar in i tekniken snabbare och när man väl förstått och lärt sig pilatestekniken så blir övningarna både jobbiga och man blir riktigt svettig. Det ska vara en skön men ordentlig genomkörare att träna pilates.

Vem behöver Pilates Matwork?
Pilates har något att erbjuda alla – kvinnan/mannen mitt i livet som behöver stressa ner, har ont i ryggen och svaga magmuskler, unga killen som tränar mycket gym men har ont i rygg och nacke, den nyblivna mamman som behöver stärka upp rygg, axlar och bäckenbotten eller pensionären som behöver förbättra sin balans!
Kurs Pilates passar både dig som har ryggproblem och även dig som vill behålla din rygg stark och flexibel.
Det är oerhört viktigt att vi inte belastar och anstränger ryggraden felaktigt.

OBS! Du ska inte gå kursen, utan istället först söka hjälp hos t ex kiropraktor, naprapat, sjukgymnast om du har:
 - Akuta ryggsmärtor som uppstått de senaste veckorna.
 - Kraftigt nedsatt rörlighet i någon del av ryggen, exempelvis nackspärr.
 - Kraftigt ökad rörlighet över ett eller flera segment i ryggraden.

Privatlektion i Pilates
Om det av någon anledning inte fungerar för dig att gå en kurs är du välkommen att boka en privatlektion där vi lotsar dig till att komma in i den träningsform som passar dig för tillfället.
Välkommen att boka på info@shantiyogacenter.se

Fördelar med Pilates Matwork hos oss:
Säker och effektiv träning.
Stark mage och stark rygg.
Stärker kroppens djupt liggande muskler.
Balanserar styrka och smidighet.
Förbättrar balans, koordination och cirkulation.
Förbättrar hållningen.
Är skonsam vilket gör att alla kan utöva det – oavsett kön, ålder eller fysisk status.
Ökar kroppsmedvetenheten – du använder kroppen mer ändamålsenligt.
Höjer prestationen i andra sporter.
Bra som rehabilitering efter skador.


Torsdagar kl 16.30. Lärare: Madeleine    

16/1 - 27/2            7 ggr          1 795  kr     BOKA KURS
5/3 - 16/4              7 ggr          1 795  kr     BOKA KURS
23/4 - 4/6              7 ggr          1 795  kr     BOKA KURS


Kursinfo: Alla kurser går en gång i veckan. Eventuellt missade gånger kan tas igen på Shantis övriga yogapass under kursens gång.
Läs mer Yoga på SYC och Vanliga frågor
För frågor: info@shantiyogacenter.se
Betalning: När du bokat kursen och vi fått din anmälan svarar vi med bokningsbekräftelse och betalningsinformation.
Använd ditt Friskvårdsbidrag hos oss:
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag till att gå denna kurs. När du betalt kursavgiften, kontakta oss på office@shantiyogacenter.se och begär kvitto till din arbetsgivare.
Bokningsvillkor: Anmälan är bindande.  Betald kursavgift återbetalas ej.

VARMT VÄLKOMMEN